SEO Toolkit 2

SEO Toolkit v2.0 - Meta Tags


Title Tag

De Title Tag hoort in de <HEAD> sectie van de HTML code van de webpagina te staan. De Title Tag wordt getoond in de titelbalk van het browserscherm als de webpagina bekeken wordt. De titel wordt ook getoond als de titel van uw website in het zoekresultaat bij een zoekmachine, het spreekt voor zich dat u hier een hele goede indruk moet maken. De Title Tag is een ideale plek om uw bedrijfsnaam en enkele relevante trefwoorden te plaatsen. Ook kunt u hier een plaatsnaam plaatsen, zodat de bezoekers weten waar uw bedrijf zich bevindt.
Een voorbeeld van een Title Tag:

<HEAD>
<TITLE>Hippe schoenen, sneakers, sportschoenen, slippers en veel meer – Johan’s Shoestore, Amsterdam</TITLE>
</HEAD>

Het is raadzaam om een (deels) verschillende Title Tag op iedere pagina te gebruiken, hiermee kunt u de inhoud van de pagina weergeven. Als in bovenstaand voorbeeld er een aparte pagina voor sneakers is, kunt u de Title Tag wijzigen in:

<HEAD>
<TITLE>Sneakers – Johan’s Shoestore, Amsterdam</TITLE>
</HEAD>

Een slecht voorbeeld van een Title Tag staat hieronder, deze titel geeft niet weer waar de winkel zich bevindt en welk type schoenen er verkocht worden.

<HEAD>
<TITLE> Johan’s Shoestore</TITLE>
</HEAD>

Nog slechter is dit voorbeeld:

<HEAD>
<TITLE> Indexpagina</TITLE>
</HEAD>

Description Tag

Deze Tag hoort ook in de HEAD sectie van de HTML te staan. De Description Tag kan worden gebruikt om meer uitleg te geven bij de titel, aangezien de inhoud van deze Tag vaak tevoorschijn komt als omschrijving bij het zoekresultaat bij een zoekmachine.
Bijvoorbeeld:

<HEAD>
<TITLE> Johan’s Shoestore, Amsterdam - Hippe schoenen, sneakers, sportschoenen, slippers en veel meer</TITLE>
<META NAME=”Description” CONTENT=”Johan’s Shoestore, Kalverstraat 21 in Amsterdam, heeft een ruim assortiment hippe schoenen, toffe sneakers, de nieuwste sportschoenen, slippers en flipflops in alle maten. Je kunt ze ook online bestellen”>
</HEAD>

In het algemeen zijn 250 karakters voldoende als beschrijving, aangezien de meeste (zoek)machines slechts een korte beschrijving tonen.

Keyword Tag

De Keyword Tag hoort ook in de HEAD sectie van de HTML te staan en bevat een lijst van relevante trefwoorden en frases voor de inhoud van uw site. Deze Tag was vroeger heel invloedrijk voor de (zoek)machines om uw website te indexeren. Door grootschalig misbruik door zoekmachine spammers, die irrelevante en veelvoudig repeterende trefwoorden gebruikten, is de invloed van deze Tag drastisch afgenomen en wordt vaak zelfs genegeerd. Irrelevante trefwoorden toevoegen kan meer bezoekers naar uw site genereren, maar waarschijnlijk zullen die bezoekers naar iets anders op zoek zijn en de interesse in uw site direct verliezen. De trefwoorden in de Meta Tag moeten worden gescheiden door komma’s, NIET door spaties, een trefwoord mag maar één keer voorkomen. Een lijst van 8-12 trefwoorden of frases is in het algemeen voldoende. De inhoud van de Keyword Tag moet op iedere pagina anders zijn.

<HEAD>
<TITLE> Johan’s Shoestore, Amsterdam - Hippe schoenen, sneakers, sportschoenen, slippers en veel meer</TITLE>
<META NAME=”Description” CONTENT=”Johan’s Shoestore, Kalverstraat 21 in Amsterdam, heeft een ruim assortiment hippe schoenen, toffe sneakers, de nieuwste sportschoenen, slippers en flipflops in alle maten. Je kunt ze ook online bestellen”>
<META NAME="KEYWORDS" CONTENT="sneakers, jogging schoenen, nike, puma, flipflop, havaianas, slippers, damesschoenen, herenschoenen, kinderschoenen, online schoenenwinkel”>
</HEAD>